Bara på de senaste två åren har vi sett hemelektroniken revolutioneras. Detta beror till stor del på att den generation som växt upp med datorer börjar utveckla tjänster och produkter. IT-hjälpmedel är så självklara för dem att de inte reflekterar över att många ur deras föräldrars generation inte förstår hur tekniken fungerar och hur man styr den. De saknar också ofta förmågan att förklara hur det fungerar på samma sätt som det är svårt att förklarar hur vatten är vått, det är ju så självklart!
På 80-talet kom persondatorn och dess inträde i skolan skedde på 90-talet, det betyder att den första generationen som hade datorn som hjälpmedel i skolan är födda runt 1985 och är idag runt 40 år, alltså i sin mest produktiva ålder. De skapar och designar idag lösningar som om inget annat existerat. Det betyder att de som växte upp med en TV med funktionerna på/av, volym och kanalväljare nu skall lära sig att starta olika appar för olika innehåll för att inte tala om de oändliga möjligheterna att skicka ljud och bild från smartphone till TV, till exempel med Chromecast eller Google Home.
Detta är så självklart för den producerande generationen att producentföretagen nu rationaliserat bort service- och installationstjänster. Man skickar ut en stor låda med produkter och kablar för inkoppling av bredband, Wi-fi och mediautbud till TV:n utan annat än några produktblad som beskriver för insatta hur det hela fungerar. De som är födda före 1980 och inte arbetat med IT för snällt betala för att få installerat sina tjänster och klarar oftast bara av att använda en bråkdel av utbudet.
Även telefonen har rationaliserats bort av den nya generationen, man “chattar” nu med textmeddelanden och de som är vana vid att ringa sin leverantör hittar för det första inga telefonnummer och skulle man lyckas med det så kan man förvänta sig någon timma i telefonkö innan man kommer fram till någon som talar ett helt annat språk och inte kan förklara annat än vilka knappar man skall trycka på.
Som väl är så finns företag som IT-fixarna med mogna och erfarna IT-tekniker som kan förklarar hur det hela hänger ihop för dem som letar efter kanalväljaren på TV:n och inte hittar den. Med RUT-bidrag och pensionärsrabatt till en rimlig hantverkskostnad även för pensionärer. Operatörerna tar för ett besök ofta upp emot tusenlappen inklusive RUT-bidrag vilket motsvarar en välutbildad IT-konsults timkostnad.